Întreținerea motocicletei: Cum să ai grijă de bolidul tău

Indiferent dacă ești un debutant sau un veteran în această lume fascinantă a motociclismului, mereu vor exista destule lucruri interesante de învățat și de aplicat atunci când vine vorba despre întreținerea motocicletei tale. Și cu toate că pandemia ne-a privat de libertatea de a goni neîngrădiți pe șoselele pitorești de la noi sau de afară, nu trebuie să disperăm! Vremurile în care ne vom lăsa din nou purtați către destinațiile noastre preferate se vor întoarce, iar noi va trebui să fim pregătiți cu tot ceea ce este necesar, pentru ca motorul nostru să nu ne lase la greu și sa fie îngrijit corespunzător.

Cum să ai grijă de motocicleta ta

Suntem mândri de motocicletele noastre și ne așteptăm de la ele să livreze performanțele de la început, pentru cât mai mult timp, dar oare câți dintre noi știm, cu adevărat, care sunt regulile de baza pentru întreținerea corespunzătoare și nevoile vehiculului nostru pe două roți? În acest sens, v-am pregătit o serie de sfaturi potrivite pentru orice tipuri de motociclete, despre cum ar trebui să spălați, curățați și îngrijiți motorul, ca un rider responsabil.

Spălarea motocicletei

Primul și cel mai simplu pas când vine vorba despre întreținerea motocicletei este spălarea! Motocicleta se clătește cu apă rece pentru îndepărtarea murdăriei, urmând ca mai apoi să fie curățată cu un burete sau cu o cârpă moale, evitând cu grijă stropirea înăuntrul evacuării sau zonelor cu componente ale unei motociclete sensibile la apă, precum piesele electrice. Structurile din plastic se curăță doar cu o cârpă sau un burete umezit cu apă și detergent de concentrație slabă. Utilizarea unui detergent prea puternic va putea să corodeze, în timp, piesele din aliaj. Tocmai de aceea se recomandă ca după curățare, motocicleta să fie clatită cu multă apă curată, pentru a elimina în întregime reziduurile de detergent! 

În cazul aburirii farului după spălare, tot ceea ce trebuie să faceți este să porniți motorul cu faza lungă aprinsă! Veți vedea cum condensul din interiorul farului dispare treptat. La final, lăsați motocicleta să se usuce cu motorul pornit preț de câteva minute – un moment perfect pentru a admira reflexiile și silueta strălucitoare ale motocicletei tale cu aspect îngrijit. 

Verificarea și întreținerea motocicletei

Unele dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le verificați înainte de a porni la drum sunt frânele! Sfatul nostru este să le acționați de mai multe ori cu motorul pornit, pentru a vă asigura că funcționează corespunzător și pentru a restabili condițiile ideale de frânare. Imediat după ce ați spălat și uscat motocicleta, ar fi un moment perfect și pentru ungerea lanțului. Încă un aspect legat de siguranță, se referă și la faptul că, imediat după spălare, frânarea devine mai puțin sensibilă, cel puțin pentru primii kilometri. De aceea este recomandat să păstrați o distanță de oprire puțin mai mare decât în mod obișnuit, tocmai pentru a frâna în siguranța și a reduce șansele unui accident.

Întreținerea bateriei moto

O baterie moto slabă sau descărcată poate fi unul dintre motivele principale pentru defecțiunile frecvente ale motocicletelor! Acumulatorul necesită doar o simplă întreținere lunară pentru a funcționa perfect. Păstrează-l încărcat la 100% și reîncarcă-l doar atunci când sesizezi că intensitatea luminilor scade, demarorul pare slab sau dacă bateria a stat în repaus mai mult de două săptămâni! Iarna, când motorul nu se folosește o perioadă lungă de timp, bateria se scoate de pe motor și se depozitează în casă la o temperatură ideală de 20 grade.

Totuși, chiar dacă este încărcată, bateria moto nu trebuie ținută nefolosită o periodă foarte lungă de timp (câteva luni spre exemplu). Aceasta se poate sulfata și apoi se recuperează mult mai greu sau chiar deloc, în unele cazuri extreme. 

Specialiștii recomandă ca bateria moto să fie încărcată periodic cu ajutorul unui redresor special. Gama de redresoare TecMate este perfectă pentru întreținerea și încărcare bateriilor moto. Aceste redresoare automate sunt utile pentru orice tip de baterie de 12 Volți (plumb-acid), standard, AGM, GEL sau pentru baterii Litiu de 12,8/13,2 V. 

Așadar, o baterie care este complet încărcată cu ajutorul unui redresor automat cel puțin o dată pe lună, va avea o viață mai lungă. Vei evita astfel să arunci cu banii pe acumulatori irecuperabili din cauza întreținerii precare pe durata sezonului rece!

Finisaje

Când vorbim despre motociclete sclipitoare și efectul acestora în ochii noștri admirativi, unul dintre motivele aurei pe care o emană este aspectul polishat și strălucitor al finisajului făcut ca la carte. După spălare, folosiți doar produse de curățare profesionale, soluții de calitate sau pastă de ceară, pentru a finisa componentele motocicletei. Aveți grijă să utilizați doar lacuri sau ceară neabrazivă, destinate special pentru motociclete și citiți cu foarte mare atenție instrucțiunile de pe ambalaj! 

Șaua, tabloul de bord, indicatoarele, farurile și parbrizul trebuie curățate doar cu soluții de săpun neutru. Nu este deloc indicat să folosiți solvent sau alte produse de curățare, care pot să atace coroziv suprafețele sensibile. Tot cu o soluție de săpun se înmoaie și zonele încărcate cu noroi sau cu insecte moarte și apoi se clătesc cu apă curată.

Întreținerea roților

Piesele din aluminiu ale motocicletei tale, dar și cele din compoziția roților se pot coroda foarte ușor din cauza contactului constant cu murdăria, cu noroiul sau de la sarea folosită pe carosabil. Așadar, pentru întreținerea motocicletei de la A la Z, aveți grijă ca roțile și spițele să fie curățate, folosind un burete umed și o soluție ușoară de detergent. Evitați să folosiți perii dure sau să apelați la curățătoriile cu bureți industriali abrazivi și substanțe cu compuși chimici puternici. După spălarea roților, clătiți cu apă din belșug, stergeți cu o cârpă curată și aplicați vopsea de retuș, dacă observați zone deteriorate.

Întreținerea lanțului moto

Aproape toate motocicletele din ziua de astăzi, dispun de un sistem final de a acționare compus din lanț și pinioane. Și pentru că aceste componente sunt predispuse uzurii, trebuie să avem grijă de mentenanța corespunzătoare a lanțului, pe întreaga durată de viață a motocicletei! Curățarea și lubrifierea lanțului sunt procese de întreținere vitale și trebuie efectuate după fiecare drum mai lung. În funcție de factori precum stilul de condus, condițiile de rulaj sau cele meteo, lanțul are nevoie de atenția noastră, la fiecare 500-1000 km parcurși. Doar în acest fel vom sesiza din timp și vom putea rezolva eficient, toate problemele legate de uzura excesivă sau lubrifierea care nu este optimă.

Când verifici lanțul este important să urmărești ca etanșeitatea acestuia să fie optimă (un lanț mai slăbit e mult mai bun decât unul prea tensionat) iar dinții pinioanelor să nu fie deformați. Înainte de ungere, asigură-te că lanțul este perfect curățat de murdăria acumulată după un drum lung! Altfel, uleiul în combinație cu pilitura și praful, formează un strat vâscos și dăunător întregului ansamblu, aspect care va duce la coroziune și scurtarea prematură a duratei de viață a lanțului moto.   

Evită periile de sârmă și protejează inelele de etanșare de la nivelul zalelor, folosind doar perii și solutii speciale de curățat! Pentru îndepărtarea murdăriei rămase, șterge lanțul doar cu ajutorul unei cârpe care nu lasă scame. Într-un final, poți trece la următoarea etapă de întreținere lanț moto – lubrifierea! Unge-l, pulverizând spray-uri speciale la fiecare 500-1000 km parcurși sau după fiecare călătorie mai lungă în condiții meteo extreme (ploaie, teren accidentat, noroi etc). 

Evident, lubrifierea poate fi efectuată manual, dar pentru a distribui vaselina specială într-un mod uniform și doar în interiorul lanțului, cea mai bună, sigură și confortabilă soluție este reprezentată de kit-urile automate de lubrifiere lanț moto de la Scottoiler. În combinație cu uleiul special, pompele electrice pentru lubrifierea lanțului sunt ideale pentru cei care călătoresc mult. Datorită accelerometrului cu trei axe, sistemele electronice Scottoiler acționează doar atunci când motocicleta se deplasează, garantând lubrifiere precisă și permanentă, sistemul intrând în repaus la sfârșitul călătoriei.

Sfaturi pentru întreținerea motocicletei

Nu amâna reviziile

În cazul achiziționării unei motociclete noi direct de la un dealer autorizat, acesta te va informa despre reviziile de care ai nevoie, în funcție de modelul achiziționat și de recomandările producătorului. În mod normal, verificarea se face anual sau în limita kilometrilor parcurși, care diferă de la un motor la altul. Nu amâna reviziile și încearcă să-ți imaginezi că vizita la service este ca mersul periodic la medic! Doar în acest fel te vei asigura de “sănătatea” motocicletei tale, care trebuie să fie impecabilă, mai ales înainte de începutul unui nou sezon.

La motocicletele second-hand, reviziile și vizitele la service trebuie făcute obligatoriu de către un expert, pentru a identifica eventualele probleme venite odată cu vârsta sau cu uzura motorului tău. Înainte să pornești la un drum lung, asigură-te că totul este pregătit corespunzător! Starea uleiului de motor, a bateriei, a frânelor și a suspensiilor trebuie să se prezinte în condiții ideale, mai ales dacă nu vrei ca vacanța ta pe motocicletă să devină un coșmar.

Schimbă uleiul înaintea fiecărui sezon

Indiferent dacă vorbim despre bestii pe două roți cu mulți cai putere sau despre motociclete pentru începători, în fiecare dintre cazuri, înlocuirea uleiului la timp este extrem de vitală pentru menținerea performanțelor și protejarea duratei de viața a motorului tău. Uleiul de motor şi filtrele au nevoie să fie schimbate înaintea fiecărui sezon, chiar și atunci când motocicleta a stat și a mustit în garaj, pentru mai multă vreme. Ai grijă să folosești doar tipul de ulei cu vâscozitatea recomandată de fabricantul motorului, pentru a te putea bucura de călătorii în cele mai bune condiții tehnice!

Investește în accesorii utile

Chiar dacă, din punct de vedere legislativ, obligatoriu este doar purtatul căștii moto, ar fi cel puțin neinspirat să nu avem grijă de sănătatea și integritatea noastră, și să nu ne echipăm complet, cu accesorii utile mersului în siguranță pe motocicletă. Casca, mănuşile moto, ghetele, pantalonii sau jacheta moto nu trebuie să lipsească din echiparea unui rider responsabil. Acestea ar trebui să fie confecționate cu rezistență sporită la abraziune (piele, cordura, țesătură kevlar), să includă inserții reflectorizante, să fie impermeabile, windproof și să permită corpului să respire pentru o experiență cât mai confortabilă în șaua motorului tău. 

Așadar, alocă-ți un buget rezonabil pentru accesorii utile și achiziționează-ți echipamente create să te țină departe de nenumăratele pericole care i-ar putea surprinde neplăcut în trafic, chiar și pe cei mai experimentați motocicliști! 

Greșeli de evitat

Să fii proprietarul unei motociclete nu este nici floare la ureche și nici un lucru lipsit de riscuri! Dar cu o atitudine potrivită în ceea ce priveste întreținerea motocicletei în mod responsabil, motorul tău te va recompensa pentru grija ce i-o porți, cu experiențe memorabaile și în condiții de siguranță deplină, pe asfalt. Iar ca să te poți descurca fără probleme, te ajutăm și cu câteva informații și lucruri esențiale de știut despre motociclete întreținute corespunzător.

Neglijarea motocicletei

Un rider responsabil ar trebui ca la fiecare nou început de sezon să verifice cu atenție motocicleta. Nu neglija starea anvelopelor și a plăcuțele de frână, pentru că acestea, fiind elemente consumabile, se uzează rapid! Înainte să pleci la drum verifică dacă e nevoie să completezi cu ceva aer în pneuri, poate chiar și de o ungere sau reglare a lanțului. În general, conservă-ți motocicletă în stare cât mai bună, efectuându-i reviziile periodice la indicațiile primite de la mecanicul tău sau conform manualului de service al motocicletei tale.

Atenție la tipul de carburant

Benzina acționează destul de dăunător asupra componentelor din cauciuc. De aceea este indicat ca rezervorul să fie întotdeauna golit înainte de sezonul de iarnă, cu motorul lăsat pornit până la consumarea întregii cantități de combustibil din rezervor. Privitor la legendele urbane care spun că benzina cu cifră octanică mai mare face motorul să meargă mai bine, scade consumul sau crește puterea, acestea rămân doar legende. Cifra octanică nu se referă la performanțe și consum, ci exclusiv la toleranța benzinei la autoaprindere. Așa că, indiferent dacă folosești benzina de 100 sau 95, performanțele motorului tău vor rămâne aproape la fel, independent de cifra octanică a carburantului ales.

Protecție pentru motocicletă

Când vine vorba despre motorul și componentele unei motociclete, indicat ar fi ca acestea să fie protejate sub o husă specială, ferite de praful care se poate depune în timp, atunci când este ținută în garaj peste iarnă. Ai grija să lași motocicleta într-un loc încuiat, iar dacă nu ai această posibilitate, asigură-te măcar să o legi cu un lanț solid antifurt, direct de un stâlp sau de un gard bine ancorat. Și nu uita, din când în când, să o mai și verifici! O motocicletă nemișcată pe perioade lungi de timp riscă să devină o “atracție” irezistibilă pentru hoți.

Așadar, până la primăvară, când temperaturile și condițiile de drum vor deveni din nou acceptabile, sperăm că aceste sfaturi te-au ajutat să descoperi câteva regulil minime despre întreținerea motocicletei tale! În tot acest timp, nu îți rămâne nimic de făcut, decât să te asiguri că motocicleta ta va sta la păstrare în cele mai bune condiții posibile, astfel încât să “devoreze” asfaltul odată cu ieșirea din hibernarea lunilor de repaus prelungit.

Iar dacă ești proprietarul unei motociclete Triumph și îți dorești revizii, servicii de reparații sau de întreținere într-un service profesional, mecanicii nostri specializati te așteaptă cu o programare pe site – rapid și simplu.


Vino în service-ul nostru și lasă-te în grija adevăraților profesioniști! Noi vom avea grijă să nu-i lipsească nimic motocicletei tale, gata pregătită pentru noi ture pline de adrenalină și aventură, pe drumuri și către destinații care abia așteaptă să fie explorate.

Distribuie Articolul

Citește și

Motociclete

ROADSTERS

SPEED TRIPLE 1200 RR

de la: 19.990 Euro

TRIDENT 660

de la: 8.290 Euro

STREET TRIPLE S

de la: 8.590 Euro

STREET TRIPLE R

de la: 9.990 Euro

STREET TRIPLE RS

de la: 11.890 Euro

SPEED TRIPLE 1200 RS

Promoție: 16.990 Euro

ADVENTURE

TIGER 1200 RALLY EXPLORER

de la: 22.490 Euro

TIGER 1200 RALLY PRO

de la: 20.990 Euro

TIGER 1200 GT EXPLORER

de la: 21.490 Euro

TIGER 1200 GT PRO

de la: 19.990 Euro

TIGER 1200 GT

de la: 17.790 Euro

TIGER 900 GT

de la: 12.990 Euro

TIGER 900 GT PRO

de la: 14.590 Euro

TIGER 900 RALLY

de la: 13.590 Euro

TIGER 900 RALLY PRO

de la: 14.990 Euro

TIGER 850 SPORT

de la: 10.990 Euro

TIGER SPORT 660

de la: 9.290 Euro

MODERN CLASSICS

BONNEVILLE T100

de la: 10.690 Euro

BONNEVILLE T120

de la: 12.490 Euro

BONNEVILLE T120 BLACK

de la: 12.490 Euro

Bonneville Bobber

de la: 13.990 Euro

STREET TWIN

de la: 9.390 Euro

STREET SCRAMBLER

de la: 10.990 Euro

SCRAMBLER 1200 XC

de la: 13.790 Euro

Triumph-scrambler-1200-xe-DS4-RHS-5.2-Matt-Khaki-Green-XE

SCRAMBLER 1200 XE

de la: 14.790 Euro

SPEEDMASTER

de la: 13.990 Euro

SPEED TWIN

de la: 12.490 Euro

THRUXTON RS

de la: 15.490 Euro

ROCKET 3

ROCKET 3 R

de la: 22.990 Euro

ROCKET 3 GT

de la: 23.990 Euro

Special Edition

BONNEVILLE T100 GOLD LINE

de la: 11.390 Euro

BONNEVILLE T120 GOLD LINE

de la: 13.490 Euro

BONNEVILLE BOBBER GOLD LINE

de la: 14.990 Euro

SPEEDMASTER

de la: 14.990 Euro

STREET SCRAMBLER GOLD LINE

de la: 11.690 Euro

SCRAMBLER 1200 XC GOLD LINE

de la: 14.890 Euro

SCRAMBLER 1200 XE GOLD LINE

de la: 15.790 Euro

Folosim cookies pentru a imbunătăți experiența ta. Navigând în continuare, îți exprimi acordul pentru folosirea acestora. Politica de Confidențialitate.

Program special:
15 August - ÎNCHIS