Descoperă
Noul program Speed Finance

La câți km se face schimbul de ulei: Sfaturi și alte probleme tehnice

”La câți km se face schimbul de ulei?” este o întrebare cu răspuns relativ, mai ales că, odată cu trecerea anilor, marii producători din industria moto au tot mărit numărul ideal de kilometri parcurși între revizii. Acest obicei a creat, ce-i drept, puțină confuzie printre posesorii de motociclete. Pentru a ști cu siguranță când este momentul pentru un schimb ulei motor, cea mai bună soluție rămâne consultarea manualului de service aferent fiecărui model de motocicletă în parte. Totuși, dacă este să dăm credit motocicliștilor cu experiență, 15 mii de km devine o bornă riscantă, la care să ajungi cu același ulei. 

În principiu, pentru a te putea bucura de performanțele motocicletei pentru un timp îndelungat și în condiții ideale de funcționare, nu ar trebui să forțezi limita superioară de kilometri și să încerci să-i faci service-ul într-un termen rezonabil. Un interval schimb ulei de motocicletă diferă de la o marcă la alta, iar în familia aceluiași producător, diferă chiar de la un model la altul. Excepție fac situațiile precum cele întâlnite la motocicletele destinate competițiilor sportive, unde durata de funcționare primează în fața kilometrilor efectuați. 

Totuși, la câți km se face schimbul de ulei?

Ca să vă faceți o idee despre diferențele în funcție de mărci, în cazul modelelor BMW, Triumph sau Yamaha, spre exemplu, după primii 1000 de km, restul reviziilor (înlocuire ulei, filtru ulei, verificări ambreiaj, frâne, rulmenți) se fac la fiecare 10 mii km. La Honda și Kawasaki uleiul este ideal să fie schimbat la 12 mii, în timp ce Ducati și KTM au ridicat limita la 15 mii de kilometri. Totuși, un răspuns final la întrebarea ”la câți km se face schimbul de ulei?” diferă și in funcție de factorii specifici zonelor de rulaj. În țările cu poluare ridicată, mult praf sau în caz de utilizare zilnică în oraș, acest interval poate să scadă până la jumătate din numărul de kilometri înscriși în manualul de service. În România, dacă mergi în fiecare zi cu motocicleta, 12.000 km reprezintă deja un interval de service cam mare, fără să conteze marca uleiului folosit pentru schimb.

Care este rolul uleiului de motor?

Chiar dacă pare o întrebare aparent puerilă, nu toți ne-am născut ingineri sau poate nu ne-a interesat subiectul acesta până acum. Dacă te afli într-una dintre aceste categorii, trebuie să știi că, în interiorul unui motor pornit, există o sumedenie de piese metalice aflate în mișcare. Dacă nu ar exista uleiul, acestea ar intra în contact direct una cu alta, s-ar freca, motorul s-ar bloca și s-ar distruge foarte repede. Așadar, în timpul funcționării, uleiul de motor trebuie să ajungă în toate cotloanele acestui complex angrenaj, îndeplinind trei funcții importante: lubrifierea – pentru alunecare ușoară; răcirea – prin zone special proiectate pentru preluarea căldurii din interiorul motorului și degajarea acesteia, la exterior; degresarea – pentru eliminarea și împiedicarea depunerilor de reziduuri întâlnite în interiorul unui motor funcțional.

De ce trebuie schimbat uleiul la motocicletă?

În teorie, un singur schimb ulei la motor ar fi suficient pentru întreaga viață a motocicletei tale, pentru că, nu-i așa, uleiul nu se strică! Asta în teorie, căci în practică, discutăm despre aditivii adăugați în uleiul de bază. Aceștia, pe lângă degresarea motorului, mai au roluri importante în neutralizarea acizilor formați în urma arderii benzinei și în acela de îmbunătățire a indicelui de vâscozitate. Din păcate, aditivii au și “prostul obicei” de a se consuma repede, din cauza procesului de neutralizare și reacțiilor chimice interne, în contact cu acizii responsabili de corodarea motorului. De aici și nevoia schimbului periodic de ulei.

În schimb, atunci când ne referim la indicele de vâscozitate, lucrurile se complică puțin, dar am pregătit o explicație scurtă, care sperăm să fie de folos. Fără să intrăm în prea multe detalii tehnice, discutăm despre crearea unor lanțuri moleculare care, în anumite condiții de temperatură se contractă, iar în altele, se extind până la limita ruperii, cauzate de expunerea la temperaturi extreme și presiuni foarte mari. Ca atare, indicele de vâscozitate scade mai rapid. 

Datorită acestor proprietăți au luat naștere uleiurile de motor multigrad, dar și explicația pentru faptul că schimbul de ulei la motociclete ar trebui efectuat mult mai des decât în cazul automobilelor. Așadar, uleiurile de tip SAE 5W-30 sau SAE 10W-40, care conțin mai multe asemenea lanțuri de molecule predispuse la rupere, trebuie schimbate mai des decât uleiurile de tip SAE 15W-40 sau SAE 20W-50.

Unde se schimbă uleiul la motocicletă?

Deși o poți face și acasă, în propriul tău garaj, cel mai bun loc pentru a efectua schimbul de ulei este într-un service specializat, în funcție de modelul motocicletei pe care o deții. De ce spunem asta? Pentru că așa este cel mai sigur în cazul în care poate apărea și necesitatea înlocuirii altor componente, precum filtrele, lichidul de frână, plăcuțele de frână, bujiile și altele, care au nevoie de mâna unui mecanic cu experiență. Totuși, dacă te gândești la bugetul tău, aceste operațiuni pot fi făcute și în regim propriu, dar pregătește-te pentru ceva ore bune de muncă, la pachet cu destulă murdărie!

Cum schimbi uleiul la motocicletă?

Așa cum am mai menționat pe parcursul acestui articol, cel mai sigur și simplu mod de a face un schimb de ulei motor este cel specificat în cartea tehnică a motocicletei tale. Așadar, ceea ce este recomandat de producător este perfect pentru tine. Evident, și producătorii de motociclete urmăresc niște scopuri comerciale, promovându-și brandurile proprii. Yamaha are propria linie de uleiuri și ca atare, recomandă uleiuri Yamalube, dar mai există și alți producători importanți ce dețin uleiuri dedicate mărcii. Există uleiuri Harley Davidson, uleiuri BMW, uleiuri Honda, uleiuri Suzuki, uleiuri pentru Triumph și altele.

Când se schimbă uleiul la motocicletă?

În mod normal, dacă nu esti sigur la câți km se face schimbul de ulei, tot cartea service este cea care te salvează. În afara efortului financiar, nu e nicio problemă dacă micșorezi intervalele de schimb pentru ulei, dar niciodată nu mai mult decât intervalele specificate de producător. Există și motocicliști zeloși, care folosesc cel mai bun ulei full sintetic, nu abuzează motorul și îl schimbă la 3.000 km. Alții schimbă uleiul în fiecare primăvară, indiferent de kilometrii parcurși, de teama acumulării de impurități din motor, pe timpul iernii. 

La polul opus există și motocicliști care folosesc cel mai ieftin ulei auto, uită când l-au schimbat ultima dată și completează doar când îi scade nivelul. Așadar, noi considerăm că și în acest caz, o abordare echilibrată este răspunsul potrivit pentru ca motocicleta ta să beneficieze de un tratament corect, fără să-ți golească buzunarele inutil.

Alte probleme tehnice de luat în considerare

Nimic nu este mai sigur și mai responsabil decât o vizită la service, atunci când crezi că a sosit momentul pentru schimbul de ulei, dar și pentru restul elementelor consumabile. Dacă tot ai ajuns în service, încearcă să împuști mai mulți iepuri dintr-un singur foc și schimbă-ți odată cu uleiul, și filtrele îmbâcsite de impurtitățile adunate în timp, verifică și completează lichidul de frână, împreună cu plăcuțele de frână care pot fi uzate, dar ai grijă și de starea bujiilor. 

Sfaturi utile pentru șoferii de motociclete

Dacă ești începător sau un rider responsabil, ideal ar fi ca cel puțin pe primele revizii să le faci la un service profesionist unde poți întâlni și mecanici răbdători. Ai astfel șansa de a-ți fi explicate, pe îndelete și pe înțelesul tău, lucrurile la care trebuie să fii atent și care ar trebui să fie, pe viitor, intervalele corecte de vizite și specificul intervențiilor, în funcție de criterii precum: modelul, tipul motorului tău, dar și frecvența și stilul tău de condus. În același timp, nu uita de importanța reviziilor care nu trebuie ratate! Întreținerea regulată este cel mai bun mod de a te asigura că motocicleta ta funcționează corect, în siguranță și la nivelul său optim de performanță, în cele mai sigure condiții de rulaj.

Ca o concluzie, din tot ce ai citit mai sus legat de numărul dei km la care se face schimbul de ulei, cea mai bună abordare rămâne combinația dintre ceea ce spune producătorul, în manualul de service și experiența reală de rulaj, care se va îmbunătăți odată cu experiența ta personală și kilometrii parcurși. Credem că ți-ai făcut deja o idee despre aditivi, indici de vâscozitate și despre ce tip de ulei să alegi, iar dacă banii nu sunt o problemă, atunci poți să mergi la sigur cu un ulei full synthetic, produs de un brand renumit. Altfel, există o gamă întreagă de soluții mai mult decât decente de uleiuri de motor, la costuri acceptabile și care își fac treaba la fel de bine ca orice altă variantă costisitoare.

Dacă ești posesorul unui model Triumph și ai nevoie de o revizie făcută ca la carte, servicii de reparații la costuri corecte și întreținere într-un service profesional, echipa noastră de tehnicieni specializați direct de către experții Triumph te așteaptă cu o programare pe site-ul oficial – simplu, rapid și comod. Fă o programare în service-ul nostru, pentru călătoriile tale pline de adrenalină sau mai potolite, lâsându-te să te bucuri, în deplină siguranță, doar de experiențe memorabile și drumuri pitorești care îți taie respirația.

Distribuie Articolul

Citește și

Motociclete

ROADSTERS

SPEED TRIPLE 1200 RR

de la: 19.990 Euro

TRIDENT 660

de la: 8.190 Euro

STREET TRIPLE S

de la: 8.490 Euro

STREET TRIPLE R

de la: 9.990 Euro

STREET TRIPLE RS

de la: 11.890 Euro

SPEED TRIPLE 1200 RS

Promoție: 16.490 Euro

ADVENTURE

TIGER 1200 RALLY EXPLORER

de la: 22.490 Euro

TIGER 1200 RALLY PRO

de la: 20.990 Euro

TIGER 1200 GT EXPLORER

de la: 21.490 Euro

TIGER 1200 GT PRO

de la: 19.990 Euro

TIGER 1200 GT

de la: 17.790 Euro

TIGER 900 GT

de la: 12.890 Euro

TIGER 900 GT PRO

de la: 14.490 Euro

TIGER 900 RALLY

de la: 13.490 Euro

TIGER 900 RALLY PRO

de la: 14.990 Euro

TIGER 850 SPORT

de la: 10.990 Euro

TIGER SPORT 660

de la: 9.290 Euro

MODERN CLASSICS

BONNEVILLE T100

de la: 10.390 Euro

BONNEVILLE T120

de la: 12.290 Euro

BONNEVILLE T120 BLACK

de la: 12.290 Euro

Bonneville Bobber

de la: 13.890 Euro

STREET TWIN

de la: 9.290 Euro

STREET SCRAMBLER

de la: 10.690 Euro

SCRAMBLER 1200 XC

de la: 13.390 Euro

Triumph-scrambler-1200-xe-DS4-RHS-5.2-Matt-Khaki-Green-XE

SCRAMBLER 1200 XE

de la: 14.290 Euro

SPEEDMASTER

de la: 13.890 Euro

SPEED TWIN

de la: 12.490 Euro

THRUXTON RS

Promoție: 14.790 Euro

ROCKET 3

ROCKET 3 R

de la: 22.900 Euro

ROCKET 3 GT

de la: 23.900 Euro

Folosim cookies pentru a imbunătăți experiența ta. Navigând în continuare, îți exprimi acordul pentru folosirea acestora. Politica de Confidențialitate.