Programul rabla moto 2022: când începe și cum îl poți accesa

După circa 15 ani de la începerea Programului Rabla, anul 2022 aduce o schimbare în modalitatea de desfășurare a acestuia, introducând o componentă nouă: Programul rabla moto 2022. Decizia oficială a venit din partea ministrului Mediului, Tanczos Barna, care a anunțat că bugetul alocat va fi de 1,2 miliarde de lei, programul fiind destinat, începând din acest an, și motocicletelor. 

Programul rabla moto 2022: Ce este?

Rabla moto 2022 este un program creat pentru obținerea unui ecotichet auto, în valoare de 6.000 RON, care permite achiziționarea unui scuter sau motociclete. Pentru a intra în posesia ecotichetului Rabla moto 2022, este necesară casarea unui autovehicul cu motor pe combustie sau hibrid, fără Plug-In (Rabla Clasic), ce are o vechime de minim 6 ani de la înmatriculare (casare 1 auto). Programul este destinat persoanelor fizice și  permite achiziționarea de scutere/motociclete al căror sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC.

Pe lângă obținerea ecotichetului de 6.000 RON, beneficiarul poate primi și ecobonusuri, în funcție de următoarele condiții:

  1. Ecobonus în valoare de 1.500 RON, pentru casarea unui autovehicul uzat, care are o vechime minimă de 15 ani de la data fabricație, cu o normă de poluare EURO 3 (sunt acceptate și EURO 2, EURO 1 și Non-Euro);
  2. Ecobonus în valoare de 1.500 RON, pentru alegerea unui autovehicul motocicletă nou, al cărui sistem de propulsie generează maxim 90g/km, în sistem WMTC.
bonneville t100 family hero 1920x1080 1
Figură 1 Triumph Bonneville

Rabla Moto 2022 a apărut ca urmare a necesității fluidizării traficului urban, încurajând o alternativă mai rapidă și mai puțin poluantă. Programul a fost inițiat de Asociația MotoADN, la solicitarea persoanelor care folosesc motociclete și scutere, pentru a se deplasa zilnic.

Cand incepe rabla pentru motociclete?

Începând cu data de 4 februarie 2022, persoanele fizice vor putea să se înscrie în programele Rabla Clasic. Ministrul Tanczos Barna anunță că, spre deosebire de anii precedenți, a fost mărit timpul alocat fiecare etape, astfel încât toate persoanele înscrise să poată primi răspunsurile necesare.

Cum poti accesa programul rabla moto 2022?

Pașii ce trebuie urmați pentru a obține ecotichetul pentru scutere/motociclete prin Programul Rabla 2022 nu sunt anevoioși, însă trebuie urmați cu atenție. Ei pot fi consultați și în Monitorul Oficial.

Etapa 1: Alegerea dealerului

În primă instanță, este necesar să fie ales modelul scuterului/motocicletei ce dorești să fie achiziționat, ținând cont de criteriile de poluare specificate de programul Rabla Moto: sunt acceptate cele al căror sistem de propulsie este de maximum 120g/km, potrivit sistemului WMTC. Odată selectat modelul, trebuie aleasă modalitatea prin care urmează a fi făcută achiziția, întrucât pentru cumpărarea în leasing este necesară emiterea unei facturi proforme.

Etapa 2: Înscrierea în Programul Rabla 2022

Beneficiarul se poate înscrie prin accesarea aplicației online PSIPAN, ținând cont de faptul că există fonduri limitate. Pentru această etapă sunt necesare informații cu caracter personal despre beneficiar, proprietar (poate fi altul decât beneficiarul) și autovehiculul ce urmează a fi casat. Odată ce autovehiculul figurează ca „înscris” în Programul Rabla, el nu mai poate fi înregistrat încă o dată. Renunțarea pentru prima dată la înscrierea în program nu împiedică reînscrierea solicitantului pentru același producător validat ori pentru alții . Retragerea pentru a doua oară a dosarului de participare anulează dreptul solicitantului de a se mai reînscrie în program.

Documentele necesare sunt:

  • actul de identitate al beneficiarului (în original și copie);
  • actul de identitate al proprietarului mașinii care va fi casata (dacă este proprietar diferit de beneficiarul primei de casare);
  • copie legalizată după cartea de identitate a mașinii ce va fi casată;
  • copie legalizată după certificatul de înmatriculare al mașinii vechi;
  • certificat de atestare fiscală referitor la taxele și impozitele locale și alte venituri ale bugetului local, cu valabilitate de 30 de zile la data prezentării la producătorul validat;
  • certificat de atestare fiscală referitor la taxele și impozitele de stat, emis de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor pe numele solicitantului, nu mai vechi de 90 de zile la data prezentării, în original, în copie legalizată sau în SPV;

Dacă toți pașii au fost efectuați, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) se preocupă de verificarea validității datelor la DRPCIV. În cazul în care dosarul este eligibil, va fi emisă o Notă de Înscriere, necesară pentru efectuarea pașilor următori. 

La fel ca în cazul programului anterior, valabilitatea Notei de Înscriere este de 300 de zile, de la data înregistrării, excepția făcând anul 2024, când valabilitatea Notei nu poate depăși data de 25 noiembrie. Solicitantul înscris are dreptul de a prezenta o cerere scrisă, în vederea retragerii dosarului de participare de la producătorul validat, însă fără a depăși data predării autovehiculului ce urmează a fi casat.

Etapa 3: Casarea și Radierea

Casarea trebuie efectuată la unul dintre centrele acreditate, care va putea elibera Certificatul de Distrugere și nu poate apărea înaintea emiterii Notei. În caz contrat, acesta este nul. Certificatul de Radiere se obține pe baza Certificatului de Distrugere, demersul având loc la DRPCIV. Cele două documente trebuie să nu depășească termenul de valabilitate a Notei de Înscriere, respectiv cele 300 de zile de la data emiterii.

Cu cele trei documente, Nota de Înscriere, Certificat de Distrugere și Certificat de Radiere, la care se adaugă copiile legalizate după Certificatul de Înmatriculare și Cartea de Identitate a Vehiculului, se poate realiza înscrierea dosarului la dealerul ales.

Etapa 4: Achiziționarea scuterului/motocicletei

Odată întocmit dosarul, și ținând cont de valabilitatea Notei de Înscriere, urmează verificarea acestuia și emiterea documentului de vânzare-cumpărare. Actul eliberat va fi configurat cu valoarea întreagă, specificându-se că o parte va fi plătită de către AFM, echivalentul fiind cel al tichetului obținut (și a ecobonusurilor, acolo unde este cazul), beneficiarul plătind diferența prin modalitatea de plată selectată.  

Înmatricularea autovehicului se realizează în termen de 90 de zile de la emiterea facturii, la auoritățile române. În cazul optării pentru achiziționarea acestuia prin sistem leasing, înmatricularea se efectuează la finalul perioadei de leasing.

Rocket3 MY20 1920x1080 image68
Figură 3 Triumph Rocket 3 R

Cine este implicat in programul rabla pentru motociclete?

Bazându-se de mai bine de o sută de ani pe „experiența perfectă a condusului”, Triumph este unul dintre dealerii care susține programul Rabla Moto 2022.

Experiența Triumph a dus la îmbinarea echilibrului cu puterea, a stilului cu manevrabilitatea, astfel încât toți conducătorii să vadă, dar mai ales să simtă potențialul motocicletelor, indiferent de moment. Pasiunea neîncetată a dus la crearea unor categorii variate, pentru fiecare categorie de utilizator: RoadstersAdventureModern Classic , Bobber și Rocket.

Interesul continuu pentru îmbunătățirea motocicletelor face din Triumph un brand recunoscut la nivel național și internațional. Siguranța, viteza, confortul și stilul sunt doar câteva dintre aspectele care se regăsesc la nivelul tuturor modelelor, fabricate cu grijă. „Obsesia pentru fiecare detaliu” face ca Triumph să permită dotarea motocicletelor cu accesorii personalizate. Iar pentru ca experiența să fie completă și de neuitat, brandul pune la dispoziție pasionaților și ținute, absolut necesare pentru a simți pasiunea pe care o împărtășesc.

Varietatea și experiența Triumph demonstrează că brandul reprezintă una dintre alegerile cele mai avantajoase, care, începând din acest an, permite achiziționarea de motociclete prin Programul Rabla 2022. Descoperă ce model ți se potrivește accesând site-ul oficial Triumph aici

Distribuie Articolul

Citește și